sunnuntai 28. marraskuuta 2010

Tunneäly

Työnohjausopintontoihini kuului kehittämistehtävä, jonka viimein sain valmiiksi. Aiheeksi valitsin tärkeän aiheen Tunneäly ja sen merkitys ihmisten johtamisessa ja motivoinnissa. Vauhdilla muuttuvassa maailmassa ei pelkällä asiaosaamisella pärjää, vaan on omata tunneälyä ja ymmärtää sen merkitys hyvinvointimme perustana.

Tunteet ohjaavat elämäämme, valintojamme ja päätöksentekojamme. Tunnely puolestaan on kykyä havaita tunteita itsessä ja muissa. Olemalla tietoinen omista tunteistaan tunneälyä voidaan tutkitusti kehittää harjoittelemalla, valmennuksella ja toisista oppimalla.

Itse nostan tunneälykkyyden tärkeäksi esimiestehtävissä, sillä se vaatii hyviä viestinnällisiä taitoja, sosiaalista kyvykkyyttä, oikeudenmukaista jämäkkää alaisten kohtelua ja avoimuutta. Jos esimies ei ole sinut itsensä kanssa, hän useimmiten ei hallitse muiden johtamistakaan toivotulla tavalla.

Myyntitehtävissä tunneälyn merkitystä on tutkittu paljon, samoin kuin asiakaspalvelutehtävissä. Asiakas tekee useimmiten ostopäätöksen vakuuttavan ja empaattisen myyntihenkilön kanssa.

Tunneälyn yksi tärkemmistä perusasiosta on onnellisuus ja hyvinvointi. Näiden vaikutusten heijasteet työelämässä ovat merkittäviä - yksityiselämästä puhumattakaan.

Kannustan jokaista tutkimaan omia tunteitaan ja tuntemuksiaan. Sitä kautta pystymme paremmin ja paremmin kehittämään kykyjä, jotka tunnistamme heikommiksi.

Jos aihe kiinnostaa enemmän, aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti